Hoe bereid ik me voor op de Zhineng-Qigongoefeningen?

 

Preparation – I have often said – is rightly two-third of any venture. (Amelia Earhart)

In de Personal-Trainingsessies die ik sinds een paar jaar geef, kom ik regelmatig in gesprek met studenten over de voorbereiding van de Zhineng-Qigongoefening en het belang ervan. Als ik hun vraag om me te laten zien hoe ze dagelijks oefenen, zie ik dat de focus gericht is op de bewegingen, de methode en minder op een goede voorbereiding. Ik geef hun dan het advies om in de komende periode veel tijd te besteden aan de voorbereiding: de uitgangspositie, het focussen van de geest en de opbouw van het Qiveld. Als zij dan na een tijd terugkomen, is er vaak veel veranderd in de diepte van hun praktijk, omdat zij juist meer aandacht hebben besteed aan de voorbereiding. Daarom is mijn advies aan jou om vanaf nu meer tijd te besteden aan een goede voorbereiding. Ik ben benieuwd wat het toevoegt aan je Zhineng-Qigongervaring.

1. De uitgangspositie
·      Een goede houding in Qigong is de houding die de minste energie vergt.
·      Baihui (kruin) wijst omhoog, het hoofd is ontspannen en de kin is ingetrokken, zodat de nekwervels goed boven elkaar staan.
·      Het puntje van de tong ligt achter de tanden tegen het gehemelte.
·      De schouders zijn ontspannen en de borst is open zodat de armen zijwaarts van het lichaam hangen.
·      De ellebogen en polsen losjes, de handen open en vingers iets uit elkaar. Er is ruimte onder de oksels.
·      De wervelkolom is recht en ontspannen, de onderrug is zacht en het staartbeentje wijst naar beneden.
·      De buik is ontspannen en de onderbuik is ingetrokken. Huiyin, je perineum, is omhooggetrokken.
·      De benen zijn zacht en ontspannen, ook de knieën zijn ontspannen.
·      De voeten staan naast elkaar, het gewicht is gelijk verdeeld over de beide voeten.

2. Focus de geest
Stap 1: De Qi van de complete geest (is inclusief alle zintuigen) is verenigd in het centrum van het hoofd. Het centrum van het hoofd is het huis van de geest. Visualiseer het centrum van het hoofd als een nieuw appartement dat je gaat kopen. Als je een nieuw appartement koopt, dan wil je eerst zien wat er in het appartement aanwezig is. Je gaat de kamers binnen en kijkt nieuwsgierig rond. Op die manier leid je de geest door het centrum van de hersenen. Als je wilt dat de geest het centrum van het hoofd binnengaat, dan trek je alle zintuigen naar binnen. Laat de complete geest in het appartement naar binnen gaan. Als de complete geest ‘thuis’ is, dan voel je je ontspannen en gelukkig. Dan voel je de rust en de vrede van binnen.

Stap 2: Focus op een punt een tot twee meter voor je, op de hoogte van Yintang en ‘verzamel’ de complete geest in dat punt. Zo creëer je ruimte in het huis van de geest. (Tao te Tjing zegt: ‘’Het is de leegte die het huis nuttig maakt.’’) Voel een vredige concentratie op de leegte. Voel de totale verbinding met de natuur en voel de eenheid met het universum. Onthoud dat dit punt (een tot twee meter buiten Yintang) altijd verbonden blijft met het centrum van de hersenen. Deze verbinding is heel natuurlijk.

Stap 3: Breng de volle aandacht opnieuw naar binnen. Gebruik de complete geest (alle zintuigen) om het centrum van het hoofd in je op te nemen. Voel de rust en de stilte van binnen.

Stap 4: Gebruik de complete geest om de lichaamshouding nog een keer te ontspannen en om verbinding te maken met het grote geheel. Ga van binnenuit door het hele lichaam, van boven naar beneden en voel dat het fysieke lichaam transformeert in een Qi-lichaam. Voel ook de uitwisseling van Qi tussen lichaam en lichaams-qiveld.

3.   Gebruik de 8 zinnen om het Qiveld op te bouwen
·     Het hoofd raakt de hemel en de voeten zijn verbonden met de aarde.
·     Ontspan het lichaam en laat de gedachten gaan
·     Wees respectvol en kalm.
·     De geest is helder en de houding is integer (deemoedig, bescheiden).
·     De gedachten zijn stil.
o   Plaats je intentie in het Qiveld
·     De geest gaat uit naar de oneindigheid.
·     Het licht van aanwezigheid schijnt diep in het lichaam.
·     Het hele lichaam is in harmonie met Qi.

4. Blijf een moment staan en begin dan met de oefening.

Na deze uitgebreide voorbereiding is een Qigongoefening heel anders dan wanneer  je meteen begint met de oefening.

Enjoy!

Haole, Anne

 

Heb je zin om zelf een keer een Personal Training te boeken? Klik dan hier voor meer informatie!