In de Traditionele Chinese Geneeskunde zijn de ‘drie schatten’ een begrip. Hiermee worden Jing, Qi en Shen bedoeld. Zij zijn de fundamentele basis van het leven en de onmisbare bezittingen van het bestaan. Ze vormen samen de 3-voudige link die ieder mens verbindt met de oneindige kracht en wijsheid van het universum. Het lichaam (= Jing) is de tempel, de energie (= Qi) is de kracht en de geest (= Shen) is de gouverneur van het leven. Alle drie zijn ze een vorm van energie waarbij Jing grof is en het meest tastbaar, Qi is verfijnder en Shen is met meest subtiel en immaterieel.

JING is de levensessentie, de grondslag van al het organisch leven. Jing wordt opgeslagen in de nieren en stroomt door de 8 extra meridianen. Een sterke Jing zorgt voor een gezond, vitaal en lang leven. Jing wordt geassocieerd met het onderste dantian (centrum van je buik).

Het Chinese begrip QI is moeilijk te vertalen. Het is meer dan de levenskracht. Het is alles omvattend. Qi komt in zeer ijle en zeer tastbare vorm voor en heeft vele benamingen om ons mensen het verschil te laten begrijpen. Qi wordt geassocieerd met het middelste dantian (centum van je borst).

SHEN is een fundamentele substantie van het menselijk lichaam. Het vormt net als de organen een deel van het lichaam. Shen is de bezieling die uit onze ogen straalt.
Shen is de levenskracht achter Jing en Qi. De Qi van het bewustzijn (Shen) wordt opgeslagen in het bovenste dantian (centrum van je hoofd).

Het doel van Qigong is om de Geest (= Shen) stevig het bevel te laten voeren over het leven, om de tempel (= Jing) te onderhouden en de energie (= Qi) te conserveren en controleren.

In de Zhineng Qigong spreken we over Hunyuan Qi. Dit is de meest zuivere vorm van Qi in het universum. Alles is ontstaan vanuit deze Qi-vorm en hij heeft dan ook alles in zich.
Kijkend naar de dantains kan de Hunyuan Qi in 3 aspecten worden verdeeld:

1. Hunyuan Qi van het lichaam in het onderste dantian; deze wordt gestuurd door de geest en gebruikt voor fysieke activiteiten;
2. Hunyuan Qi van de organen in het middelste dantian; deze is verbonden met de functies van de organen en de bijbehorende emoties;
3. Hunyuan Qi van het bewustzijn in het bovenste dantian; Yi Yuan Ti ontvangt, verwerkt, slaat op, creëert en verstuurd informatie.

Alle drie staan ze met elkaar in verbinden en vullen ze elkaar aan zoals ook Jing, Qi en Shen dat doen.

Deze drie schatten hebben een prenataal en postnataal deel. De kwaliteit en kwantiteit van het prenatale deel hebben we voor onze geboorte (conceptie) gekregen van onze ouders. Het postnatale deel kunnen we zelf beïnvloeden. Hoe beter wij voor het postnatale deel zorgen hoe minder van het prenatale deel verbruikt zal worden en hoe langer wij zullen leven. De kwaliteit en kwantiteit van postnatale deel kunnen wij beïnvloeden door goed te ademen, goed te eten en het goede te eten, door te bewegen en door beheersing van onze gedachten.

En daar komt de qigong om de hoek kijken. Door het uitvoeren van eenvoudige bewegingen wordt de tempel (= Jing) onderhouden, de energie (= Qi) geconserveerd en gecontroleerd en krijgt de Geest (= Shen) het bevel over het leven.

Hun Yuan Ling Tong,
Charlotte Cortooms

In de opleiding tot Zhineng Qigong Health coach van de Qing Bai Academie begeleiden wij de deelnemers in het vormen van een intentie met begeleide reflectie. Leuk om dat via deze weg ook met jullie te delen. Een intentie helpt je om focus te brengen in te dingen die je doet. Je doet dat de hele dag door. “Ik ga een boterham eten, omdat ik honger heb”, “ik ga naar de film, omdat ik plezier wil hebben”. Vaak is dat proces intuïtief. Toch weet je wel zo ongeveer waarom je de dingen doet die je doet. Je kunt echter door bewust een intentie te vormen het bewustzijn, waarmee je een handeling doet, vergroten. Hierdoor verdiep en vergroot je de resultaten van je acties. Je stemt ermee af op de wereld waarin je leeft en op je eigen diepere beweegredenen en behoeften, waardoor je ook veel bewuster de vruchten van je handeling plukt.

Stel je hebt ruimte over in je tuin en je wilt een boom planten. Je kunt gewoon naar het tuincentrum lopen en de eerste de beste boom kopen die je leuk vindt, die planten en klaar. Je loopt echter het risico dat de boom niet levert wat je hoopt. Misschien heeft hij wel meer of minder zon nodig en aardt hij niet op de plek die je had bedacht. Misschien baal je dat hij citroenen levert en je wilde zo graag mango’s.

Wat was er gebeurd als je eerst echt even was gaan zitten om naar je intentie te kijken? Je had kunnen vragen: Waarom wil ik een boom planten? Wat wil ik voor fruit? Wat heeft deze boom nodig? Waarom juist deze boom? Wie gaan er genieten van het fruit? Wie kan gebruik maken van de verkoeling en de schaduw die hij brengt in de hete zomers? Welke verzorging heeft hij nodig? Hoe lang wil ik dat hij leeft? En ga zo maar door. Als je op deze manier echt stil staat bij je intentie en deze laadt met bewustzijn, dan weet je wat het betekent dat je een boom wil planten. Je snapt wat de consequenties zijn en je begrijpt wat er allemaal bij komt kijken. En als uiteindelijk de boom tot wasdom komt, voel je je verbonden met de boom en gelukkig en tevreden met het fruit.

Voor de Zhineng-Qigongoefening willen we deze ervaring ook. We willen een intentie die ons gaat helpen om ons echt met de oefeningen te verbinden. Die ons helpt om te focussen en het optimale resultaat uit de lessen en de oefeningen te halen. Dus laten we nu samen tijd nemen om innerlijk te onderzoeken welke intentie bij ons past. Laten we kijken of we nu contact kunnen maken met onze innerlijke wijsheid en de intentie van daaruit kunnen laten ontstaan. In de loop van de lessen kunnen we die blijven checken en verfijnen. Het werken met intentie is het mooiste als het een levend proces is.

 

Oefening:
Ga recht zitten en sluit je ogen. Je rug is recht en ontspannen. Je schouders zijn ontspannen, je borst is open. Je kin beweegt richting je adamsappel, zodat je nek mooi lang wordt. Vanuit je kruin richt je je omhoog. Deze open en rechte houding helpt onze doorstroming van Qi en bloed. En er is ruimte voor de adem om rustig en ongehinderd in en uit te stromen in zijn eigen natuurlijke ritme. Je voorhoofd is ontspannen, je ogen zijn zacht, je oogleden ontspannen, je mondhoeken omhoog gekruld als een hint van een glimlach, zodat je kaak helemaal ontspant. Dan adem je een keer diep en lang in, en langzaam uit. En nog eens diep en lang in, en langzaam uit.

En richt je aandacht nu naar binnen voor de volgende reflectie: Hoe zit je hier nu?  Voel je lichaam, rustend op de stoel. Wat is de sfeer van je emoties, wat is je stemming? Hoe bewegen je gedachten? Wat is de sfeer van je denken? Zit je hier op de goede plek? Waarom zit je hier? Waarom heb jij besloten dat jij deze oefening wilde gaan doen? Wat heeft gemaakt dat je daadwerkelijk Qigong bent gaan beoefenen? Wat hoop je hier te halen?

Wat is Qigong nu voor jou? Wat voel jij als je de oefeningen doet? Wat brengt het jou? Ondersteunt Qigong jouw gezondheid? Waar merk je dat aan? Op welke manier ondersteunt Qigong jouw lichaam? Wat merk je intern in je mentale processen? Word je denken rustiger als je de oefeningen doet? Voel je vrede? Ontspanning? Levendigheid? Vitaliteit? Merk je dat de oefeningen invloed hebben op je energielevel? Kom je bij van het doen van de oefeningen? Welke gevoelens krijg je tijdens het doen van de oefeningen? Voel je je rustig? Of wekt het ook soms emotie op? Wat gebeurt er dan? Op wat voor manier ben jij je bewust van je lichaam tijdens het doen van de oefeningen? Vergroot het jouw kennis van je lichaamsbewustzijn? Maak je bijvoorbeeld meer contact met je adem? Of met het gevoel van je armen, of je voeten?

Adem nog een keer diep in en lang langzaam uit. En stel jezelf dan de vraag: Wat hoop ik dat Qigong mij zal brengen? Sta open voor alle antwoorden, misschien komen er woorden, maar misschien ook wel beelden of gevoelens. Wat hoop ik dat Qigong mij zal brengen? Wat verwacht ik dat Qigong mij zal brengen? Wat zou ik willen dat Qigong mij brengt? Waar voel ik dit in mijn lichaam? Hoe zou het voelen in mijn lichaam als het er al helemaal is?

Adem nog een keer diep in en dan lang langzaam uit. Kijk of er vanuit deze contemplatieve plek van jouw eigen innerlijke wijsheid een intentie geboren wil worden. Vaak beginnen intenties met een actieve formulering waar vertrouwen uitstraalt. Dus eerder: ‘Qigong zal mijn gezondheid vergroten’ dan ‘ik hoop dat Qigong mij gezonder maakt’. Sta ook open om kleinere intenties onder een grote geboren te laten worden. Bijvoorbeeld: ‘Ik groei als mens. Ik ben gezond. Ik ken mijn lichaam beter. Ik heb meer rust in mezelf.
Adem nog een keer diep in en neem dan de tijd om jouw persoonlijke intentie of intenties  geboren te laten worden van binnenuit.

Adem nog een keer diep in en lang langzaam uit en breng dan rustig je aandacht weer terug naar de ruimte waarin je zit. Als je klaar bent, dan kun je je ogen openen. Je hebt dan vijf minuten de tijd om je ervaringen van daarnet op te schrijven en van daaruit wellicht de voor jou passende intentie voor deze oefening.

Hun Yuan Ling Tong!

Floor Nelissen

 

Meer info over de lessen van Floor: www.allesisgoed.nl/wat-wij-aanbieden/qigong/

Je hebt het vast wel eens meegemaakt: iemand geeft je een rotgevoel door iets wat hij doet of zegt, maar in het moment zelf reageer je er niet op. Achteraf denk je misschien: “Had ik maar ‘dit gezegd’, of ‘zo gedaan’…”. Maar je bent te laat: het is al gebeurt. En zo loop je nog een aantal dagen te piekeren over de situatie, zie je het nog een keer voor je en komen het gevoel en de emoties die ermee gepaard gaan nog eens omhoog. Niet zo leuk…

Feitelijk sta je op dat moment toe dat iemand anders over jouw grens heen gaat. En belemmer jij jezelf de tijd te nemen om naar je gevoel te gaan en op een bewuste manier te reageren. Maar hoe komt dat? Waarom staan we het toe dat iemand onze grenzen overtreedt?

Misschien… omdat je het niet hebt geleerd? Omdat je niet weet hoe je op een positieve, liefdevolle manier jouw grenzen hebt leren stellen en duidelijk hebt leren zijn over wat je wel en niet acceptabel vindt? Omdat jij je er niet of onvoldoende bewust van bent dat alleen jij verantwoordelijk bent voor de manier waarop je reageert? Of omdat je niet aanwezig was, waardoor de kans op een bewuste reactie al voorbij was voordat je er erg in had? Niet iedereen heeft van huis uit geleerd om uiting te mogen geven aan gevoel, laat staan ernaar te handelen. Vaak leren we gedurende onze opvoeding al om ons te conformeren aan opgelegde verwachtingen en om mee te gaan in diepgewortelde patronen. Maar… waarom? Waarom doen we dat en waarom zouden we dat (blijven) doen?

Als kind ben je veelal nog onbevangen en sterk verbonden met de natuur. Je bent vrij om te spelen, creatief te zijn en uiting te geven aan gevoelens en emoties. Als we ouder worden raken we soms die natuurlijke inspiratie kwijt, en leren we om verantwoordelijk te zijn en verantwoordelijkheid te nemen. Op een gegeven moment gaan veel mensen gebukt onder die verantwoordelijkheid. Het is echter niet de verantwoordelijkheid zelf waaronder ze gebukt gaan, als wel het gegeven dat ze uit contact zijn geraakt met zichzelf, met wat ze voelen en wat ze nodig hebben: datgene waar energie van gaat stromen.

Het contact maken met jezelf – met je innerlijk vuur – is heel belangrijk voor het stellen van je grenzen. Dat innerlijke vuur is namelijk wie jij werkelijk bent; dat is jouw leiding, jouw passie. Het innerlijke vuur kun je heel goed zien bij jonge dieren. Ze zijn speels en onvermoeibaar, hebben veel energie en dagen zichzelf en anderen steeds opnieuw uit om te spelen. Zij laten zich niet belemmeren door gedachten, opgelegde verantwoordelijkheden of verwachtingsvolle patronen. En wanneer dat innerlijk vuur brand, jij in contact bent met jouw ware zelf, dan groeit dat innerlijke vuur uiteindelijk naar jouw innerlijke kracht.

Het komt nogal eens voor dat het innerlijk vuur ergens gedurende een leven wordt geblust, of op een lager pitje komt te staan. We weten dan niet (meer) wie we zijn, waar we warm voor lopen, waar we voor staan en wat onze grenzen zijn. En al helemaal niet hoe we die grenzen het meest handig kunnen communiceren. We leven het leven op de automatische piloot binnen het ontwikkelde referentiekader en de verwachtingen en patronen nemen het stuur over. Ons innerlijke vuurtje brandje nauwelijks of niet meer en daarmee missen we onze innerlijke power om (bijvoorbeeld) grenzen aan te geven. Ons energieniveau raakt uit balans en je kunt jezelf de vraag stellen: Héb ik gekozen? Of bén ik gekozen? Hmmmm… Interessante vraag…

 

Verantwoordelijkheid: ‘verantwoord’, ‘antwoord’, ‘woordelijk’…

Verantwoordelijkheid: het woord heeft nogal wat in zich… Interessant als je dat ziet in het licht van ‘keuzes maken’. Wees eens eerlijk naar jezelf… En vraag jezelf eens af: maak ik de keuzes die ik maak op een verantwoordemanier naar mezelf toe? Ben ik zelf vol vertrouwen in mijn keuze? Of ben ik mezelf vooral naar anderen aan het verantwoorden over de keuze die ik maak? Welk antwoord geef ik mezelf als ik een keuze maak? Durf ik eerlijk te zijn naar mezelf? Of kies ik liever voor de veilige (tussen)weg? En hoe woordelijk neem ik de keuzes die ik maak? Zeg ik vooral tegen de buitenwereld dat ik een keuze heb gemaakt, maar blijkt de realiteit niet altijd zo te zijn? Of durf ik een gemaakte keuze te doorleven, ervoor te gaan en te staan en de consequenties ervan te ondergaan?

Zhineng Qigong is in ons leven een mooie bron om voor jezelf: voor je lichaam, je energie en je geest te zorgen. De meditatieve oefeningen en langzame bewegingen helpen je naar binnen te reizen en je innerlijke vuur te ontmoeten. Het leert je respect te hebben voor wat jou energie geeft en voor wat jij nodig hebt. Dat je grenzen stelt in datgene wat je energie wegneemt. Doe je dat niet, of onvoldoende, dan raakt je systeem uit balans en ondermijn je jezelf. Maar hoe maak je nou die vertaalslag van datgene wat je beoefent in de Zhineng Qigong – zoals ‘leven vanuit je onderbuik’, ‘het voelen van de leegte en stilte in jezelf’, het benutten van het ‘new point of life’, de ‘aandacht naar binnen gericht’ – naar je dagelijkse leven? Hoe neem je de Qi-state na je beoefening mee de dag in?

Simpelweg door de verantwoordelijkheid te nemen, bewust te zijn en de kansen die dat biedt te benutten. Zo simpel is het! Kortweg betekent het dat je bewust de keuze maakt om dingen (anders) te doen. Dat je bewust de keuze maakt om hiervoor de verantwoordelijkheid te nemen en bewust de keuze maakt om deze kans te benutten. Want dan HEB je gekozen! (En ben je niet gekozen, door bijvoorbeeld de omstandigheden, door opgelegde verwachtingen of diepgewortelde patronen.)

Je hebt namelijk iedere dag, iedere seconde de mogelijkheid om – vanuit je bewuste bewustzijn – de tijd te nemen om naar je gevoel te gaan en daarnaar te handelen. Dat is niet altijd wat we gewend zijn, en om het makkelijk voor jezelf te maken kun je een ‘ezelsbruggetje’ gebruiken dat eenvoudig is toe te passen in het moment dat je graag een bewuste keuze wilt maken, maar het nog niet gebruikelijk is om dit op een heel bewuste manier te doen. Gebruik het als een mantra: STOP – LET OP – RELAX – REAGEER.

Probeer maar eens! Ik wens je veel verantwoordelijkheid..

Rianne Brouwer-Mulder

 

“The moment you take responsibility for everything in your life, is the moment you can change anything in your life.”

 

De HEALTH GONG SERIE 2020 hebben veel mensen in onze Zhineng Qigong Community letterlijk in beweging gezet. Waarom zijn de Health Gongs zo goed voor jouw gezondheid?

Bij Zhineng Qigong werken we met onze aandacht. Qi volgt onze gedachten en zo laten we in de eerste Health Gong de Qi bewust door de voor- en achterkant van het lichaam, door de zijkanten en de centerline stromen. We nemen Qi op en laten Qi gaan – wij wisselen Qi uit met onze omgeving, de natuur, de lege ruimte om ons heen. In deze lege ruimte is de pure, universele Hunyuan Qi te vinden. We gebruiken de Qi-shower om de nieuw opgenomen informatie diep in het lichaam op te slaan. Korte, simpele oefeningen, die lekker zijn om te doen, brengen dus de Qistroom in het hele lichaam in beweging en dat is precies wat wij nu nodig hebben.

Zhineng Qigong Level 1 werkt met de externe Hunyuan: Externe Hunyuan vergroot de verbindingen tussen mens en natuur, en het absorberen van externe Hunyuan Qi versterkt de interne Hunyuan Qi. De moderne wetenschap gelooft dat normale menselijke levensprocessen, van een kleine cel tot de complexiteit van een heel lichaam, een evenwicht op fysiologisch en biochemisch vlak moeten handhaven. Om dit evenwicht te bewaren moet het lichaam materie, energie en informatie uitwisselen met de externe wereld. Het metabolisch proces vindt plaats door interne Qi naar buiten te laten gaan, externe Qi op te nemen en deze twee elkaar af te laten wisselen. Deze veranderingen in het proces van uitwisseling vinden voornamelijk plaats op het niveau van membranen. De verandering van Qi op dit niveau van membranen kan iemands staat van leven direct beïnvloeden.

In de eerste oefenserie is een groot gedeelte van de theorie van Zhineng Qigong Level 1 verwerkt en omdat dat zo goed werd ontvangen, zijn wij uiteraard meteen doorgegaan met een Health Gong Volume 2. Daarin laten we de Qi dieper in het lichaam bewegen door de aandacht naar binnen te richten. Oefeningen uit de Body and Mind Methode in combinatie met de Self-awareness Methode laten de Qi steeds dieper door ons membraansysteem stromen en het effect is meteen voelbaar. Er is diepe rust en kalmte van binnen.

Zhineng Qigong Level 2 werkt met de interne Hunyuan: Door de versmelting van aandacht en interne Hunyuan Qi kan deze dieper doordringen in de verschillende delen van de lichaamsweefsels zoals huid, spieren, pezen, bloedvaten, beenderen, kanalen en de inwendige organen. Door het beoefenen van de externe Hunyuan wordt interne lichaamsqi overvloedig. Deze overvloedige Qi wordt bij de interne Hunyuan gebruikt om het lichaam nog dieper te voeden. De belangrijkste voorwaarde hierbij is wel dat de aandacht volledig naar binnen is gericht.

Op dit moment zijn wij bezig om een de Health Gong Volume 3 te ontwikkelen. En dat is heel leuk om te doen. In Volume 3 besteden we aandacht aan de Qi van onze organen. Een Total Health Gong concept zou je het ook kunnen noemen.

 

BEN JE NIEUWSGIERIG GEWORDEN? 

 

PARTICIPANTS FEEDBACK ABOUT OUR HEALTH GONG WEBINARS.

“The Health Gong really succeeded in transforming our practice and awareness to a whole new level. Awesome to be part of this experience!”

“I once again experienced the practice as wonderful and deepening. I love that you are challenging us to take the back and side roads instead of the main road. I myself benefit a lot from this and it helps me to find my own form.”

“A very intensive experience with so much information that I have spiritual food for the coming months! I didn’t expect the qi field of the group to be so strong in an online workshop. I really experienced being included as a part of the whole!”

“Being in the moment, letting go, keeping the awareness within yourself…I heard these phrases so often and wondered how to do that? During the Health Gong webinars it happened naturally. I am very grateful for this unique experience!”

“Health Gong level 2 is a great Gong practice, because it includes physical movement of the head, chest, and hips from the Body and Mind method, continues with Enjoy self-Awareness method, which includes all joints, and finishes with Holding the Body Qi field. Using the Yi Yuan Ti with this practice really gives me insight into the mind and body and provides great opportunity for progress.”

“Still learning new things after more than 10 years of training in Zhineng Qigong. You never stop learning and experiencing. Even though online I could feel the strong Qifield during this webinar. So beautiful. Enjoyed it very much and it gives me lots of new information to think about and practice with.”

“It was a great experience to practice online with a big group. I felt embraced and supported throughout the whole day. I loved the teamwork of the teachers and the spirit they spread in the field.”

 

 

20 JAAR ZHIGONG INSTITUUT

 

Het begin

 

In 1999 maakte ik tijdens een cursus emotioneel evenwicht kennis met Zhineng Qigong. Op dat moment had ik geen idee welke rol deze bewegingsleer in mijn leven zou krijgen. Na afloop van de cursus ging ik door met het beoefenen van de basisoefeningen van Zhineng Qigong: de Lift Chi up Pour Chi down Methode, de Three Centers Merge Methode en de Wallsquats. Ik woonde toen nog niet lang in Nederland en sprak nauwelijks Nederlands. Zonder kennis van de Nederlandse taal was het haast onmogelijk om een baan te vinden. Ik had dus tijd, tijd om urenlang Zhineng Qigong te beoefenen. Een intensieve studietijd begon, die vele jaren zou gaan duren. Ik ontmoette mijn eerste meester: Luke Chan. Master Luke Chan was net vanuit Amerika naar China verhuisd, waar hij een Qigong retraite center ging openen. Tussen 2002 en 2007 heb ik Luke Chan en zijn familie in Zhong Shan bijna jaarlijks bezocht. De retraites hadden de titel ‘A Life Changing Experience’ en dat klopte. Elk jaar kwam ik met veel nieuwe inzichten en een getransformeerd referentiekader terug naar huis.

 

Mijn omgeving lifte mee met mijn transformatieprocessen. Mijn moeder organiseerde een meerdaagse cursus Kinder-Qigong, waar ik het nieuwe kinderboek van Sarah en een kinderliedje van Maria introduceerde. Mijn vader vloog met zijn broer naar China en liet zich voor de eerste keer met acupunctuur behandelen. Mijn peettante Marlis zette samen met mij een opleidingsinstituut in Duitsland op en vloog met mij naar China om aan een retraite met Luke Chan deel te nemen. Wees de verandering die je wilt zien in de wereld. Dit statement manifesteerde zich in mijn leven. Op dat moment was ik me nog niet zo bewust van deze universele wet.

 

De retraites in Zhong Shan duurden 25 dagen en waren bijzonder boeiend. Luke Chan is een fantastische leraar en zijn enthousiasme werkte aanstekelijk. Hij was zeer betrokken bij het ‘laten groeien’ van zijn studenten. Pas later besefte ik hoe bijzonder dat was en nog steeds is. Zijn vermogen om lichaamsbewegingen over te brengen en uit te leggen is uniek. Elke keer bedacht hij nieuwe wegen om ons te leren hoe we de bewegingen vanuit het onderste Dantian kunnen uitvoeren. Drie woorden kwamen altijd terug: ‘waar, wat en hoe?’ En de antwoorden waren: Onderste Dantian, openen en sluiten en draaien.’ Drie principes die je bij elke oefening kon toepassen, mits je ze jaren hebt beoefend. Deze drie principes zijn deel van mijn Qigongbewegingen geworden. De diepe beweging vanuit het centrum, het onderste Dantian, geeft de oefening een andere dimensie. Ik ben Luke Chan dankbaar voor zijn wijze en diepgaande lessen.

 

Luke Chan kwam in die tijd ook elk jaar naar Europa om zijn leer door te geven aan menig student. Met een koffer vol cd’s arriveerde hij op Schiphol. De nieuwe opnames inspireerden ons om door te gaan met de dagelijkse praktijk. Bewonderenswaardig vond ik zijn ‘drive’ en betrokkenheid bij het groeiproces van anderen.

 

Ook zijn passie voor de Tao te Tjing was groot. In Zhong Shan kregen wij naast de healings in de avonduren ook les in de 81 hoofdstukken van de Tao te Tjing. Wij leerden de teksten uit ons hoofd en kregen kalligrafieles. Jaren na onze laatste ontmoeting arriveerde in september 2019 een pakketje uit China. Het was het nieuwe boek van Luke Chan, 8 Secrets of Tao Te Ching, met een persoonlijk bericht: ‘Dear Anne, Be one with Tao. Tao of natural long life: Love yourself, love others, love nature. Your friend from Zhong Shan, China. Luke Chan…..

 

Lees hier verder: 20 jaar Zhigong Institute

Kijk hier voor impressies uit de laatste 20 jaar! 

Denken als verinnerlijkte buitenwereld

Vanochtend lag ik in bed in een toestand van wakker worden, die zich afspeelt voordat je zó wakker wordt dat je opstaat. Mijn aandacht ging heen en weer tussen de zichzelf op gang houdende, kabbelende gedachtestroom en de innerlijke toestand van mijzelf. Op gegeven moment trof ik mijzelf weer aan midden in de voortkabbelende gedachtestroom, de associatieve afwisseling van beelden en gedachten, en verplaatste ik mijn aandacht naar mijn lichaam, naar de waarneming van de innerlijke energetische heelheid waarin ik mij bevond. Op dat moment zag ik dat mijn voortkabbelende gedachtestroom, die zich binnen in mij afspeelt, eigenlijk een buitenwereld in mijn binnenwereld is. Een buitenwereld die zich binnen in mij afspeelt, een innerlijke buitenwereld.

Op het moment dat ik mijn aandacht op de energetische heelheid van mijn lichaam richt en ik daarin aanwezig ben, wordt het stil in mij. Ik word mij bewust van mijzelf en van de hoedanigheid van mijn aanwezigheid. In tegenstelling tot de situatie waarin ik aanwezig ben in de in mij voortkabbelende stroom van gedachten en beelden, die mij een voortdurende veelheid aan impulsen geeft waarop ik onbewust mij laat meenemen. De inhoud van de beelden en de gedachten doen er niet toe, die houdt zich niet aan voorschriften en kan naar alle kanten toe grenzeloos vormen aannemen. Maar als ik me mee laat drijven op deze niet aflatende stroom, ben ik los van mijn lichaam en heb ik geen contact met de energetische heelheid van mijn aanwezigheid, met de innerlijke toestand van mijzelf. Dat is wat de buitenwereld met mij doet, en dat kan blijkbaar binnen in mij ook.


Het gaat mij zoals gezegd niet om de beelden en gedachten zelf, maar om het gegeven dat mijn aandacht daarop richten gemakkelijker of vanzelfsprekender is dat het richten van mijn aandacht op de toestand van mijn innerlijke, energetische heelheid. Ik heb mijn bewustzijn nodig om mijn aandacht daar weg te halen en deze op mijn eigen innerlijk te richten. Ik kan niet eens zeggen dat ik mijn aandacht weg moet halen uit de stroom van gedachten en beelden in mijn hoofd, want er is geen sprake van aandacht. Er is eerder sprake van onbewuste aanwezigheid daar. Dus ik kan beter zeggen dat ik mijn bewustzijn nodig heb om mijn aanwezigheid te verplaatsen van mijn gedachtestroom naar mijn eigen innerlijk.

Het gegeven dat ik meer vanzelfsprekend aanwezig ben in mijn gedachtestroom dat in mijn innerlijke heelheid is een structuur in mijn referentiekader. Ooit heb ik de conclusie getrokken dat ik mijn aandacht beter op mijn buitenwereld kan richten dat op mijn binnenwereld. Dat heb ik zover doorgevoerd dat ik zelfs in mijn binnenwereld mijn aandacht eerder of sneller richt op de representaties van de buitenwereld in mijn binnenwereld – mijn gedachten daarover en beelden daarvan – dan op mijn eigen binnenwereld zelf.

 

Gestolde energetische structuren als verinnerlijkte buitenwereld

Maar het referentiekader bestaat niet alleen uit gedachten en beelden, die zijn slechts onderdeel van het referentiekader op het niveau van het hoofd. Het referentiekader zit ook in ons lichaam in de vorm van opgeslagen structuren, zowel energetisch als fysiek. Wanneer een energetische structuur zich vastzet in de fysieke structuur, kun je spreken van een gestolde energetische structuur. En die structuren zijn ontstaan in mijn – onze reactie op de buitenwereld en vormen in gestolde, vastgezette vorm de in ons lichaam verinnerlijkte buitenwereld – tenminste, zoals wij die waargenomen hebben.

Momenteel beoefen ik dagelijks Enjoy Self Awareness. Dit is een op het oog simpele oefening, die in de uitvoering in combinatie met de juiste regulering van de mind een behoorlijke complexiteit laat ervaren. In eerste instantie ervoer ik de oefening als een beweging in de ruimte, waarbij ik tegelijkertijd beweging én ruimte was, of beter gezegd alleen maar beweging en ruimte was. Maar naarmate ik de oefening langer doe, word ik mij bewust van een onbewuste invloed, die maakt dat ik me in mijn beweging inhoud. Terwijl ik met de voeten op schouderbreedte steeds afwisselde in een draai van diagonaal links naar diagonaal rechts terwijl ik met de armen voor mijn borst een qi bal vasthoud, werd ik mij bewust dat ik me in mijn beweging inhield voor iets aan de rechterkant, alsof daar iets stond waar ik tegenaan zou komen als ik de ruimte voor mijn hele draai naar rechts zou nemen. Ik werd me geen concreet object gewaar, maar even leek het voor mij alsof er een kast stond waarmee ik rekening hield. Ik werd me gewaar van informatie die mij zei in te houden, omdat ik anders ergens tegenaan zou komen. Maar er staat daar niets, want ik sta midden in de kamer met minimaal 1,5 meter ruimte aan alle kanten om mij heen.

Een aantal oefeningen later werd ik me opnieuw bewust van iets dat mij deed inhouden, iets dat me mijn beweging deed beperken. Maar nu bevond deze invloed zich in mijn ervaring achter mijn rug. Wat me inviel was de gedachte: ‘Ik sta met mijn rug tegen de muur’. Die uitdrukking wordt gebruikt voor situaties die een bedreiging inhouden en waarin maar een beperkt aantal bewegingen mogelijk zijn. Er was hier geen sprake van een letterlijk ‘met de rug tegen de muur staan’, maar er was sprake van informatie die een gegeven met hetzelfde effect bevatte.

Het innemen van mijn eigen ruimte is al mijn hele leven een thema voor mij, dus ik beschouw de hierboven beschreven ervaringen niet als nieuw, maar eerder als een bevestiging daarvan. Ik ben verwonderd over het feit dat een lichamelijke oefening met de juiste geestesgesteldheid dit effect kan hebben. Mijn oefening maakt me bewust van de vanzelfsprekendheid waarmee ik mijn bewegingen altijd ingehouden heb. Ik beschouw het feit, dat mijn lichaam die informatie loslaat tijdens de oefeningen, als het loskomen van een oude vastgeslagen structuur waarbij de informatie die daarin vast zat nu vrijkomt. Een gestolde structuur, waarin mijn oorspronkelijke reactie op de buitenwereld in het lichaam verinnerlijkt was, lost op en laat vrij wat daarin vast zat.

Geschreven door Henk van Straaten 

 

In augustus 2020 heeft Master Yuantong Liu samen met het team van het Zhigong Instituut de Health Gong Volume 2 geïntroduceerd. Deze Health Gong gaat over onze fysieke, emotionele en mentale gezondheid, de verschillende Qisoorten en de samenwerking van de drie Dantian.

 

De Qi van het lichaam is de meest compacte vorm. De kwaliteit van deze Qi is verantwoordelijk voor onze fysieke gezondheid. De Qi van onze organen is een fijnere Qi, die geassocieerd wordt met ons emotioneel evenwicht. De Qi van onze hersenen is de fijnste Qi in ons lichaam. Deze Qi werkt op informatieniveau en wordt door ons bewustzijn aangestuurd. Als je de drie Qisoorten wilt karakteriseren, zou je kunnen zeggen dat lichaamsqi vast, de Qi van de organen vloeibaar en de Qi van de hersenen vluchtig is. Elke Qisoort heeft een andere trillingsfrequentie, die door de tijd heen kan wisselen. De kwaliteit en samenwerking van deze drie energieën zijn het fundament van onze gezondheid en zij zorgen ervoor dat we evenwichtig in het leven staan. Zij hebben elkaar nodig, vullen elkaar aan, beïnvloeden en ondersteunen elkaar en vormen samen een heelheid.

 

De opslagplaatsen in ons lichaam voor de vormen van Qi fungeren ook als distributiecentrum en Qireservoir. Het onderste Dantian in het onderbuikgebied is de opslagplaats voor de materiële Qi van het lichaam. Het is de bron van onze levenskracht. Dit reservoir is essentieel voor het laten stromen van Qi door de energiewegen (meridianen). De Qi van het onderste Dantian is de motor van de lichamelijke bewegingen. Mensen die zich bewust zijn van deze powercentrale beheersen hun Qistroom, met als gevolg dat het lichaam vrij en soepel beweegt.

 

Het middelste Dantian in het centrum van de borstkas is het reservoir voor de Qi van onze organen. Dit centrum wordt geassocieerd met de kwaliteit van de Qi van onze organen en zorgt voor onze emotionele balans. In de Chinese Geneeskunde worden emoties gekoppeld aan organen. Mensen die bewust met het middelste Dantian werken, hebben doorgaans controle over hun emoties, waardoor de Qi van de organen geconserveerd blijft. Zij zijn emotioneel in balans en ervaren rust en stabiliteit.

 

Het bovenste Dantian in het centrum van het hoofd is de opslagplaats van de Qi van ons bewustzijn, de Yiyuanti Qi, en onze levensinformatie. Een sterke Qi in het bovenste Dantian uit zich in helder denken, een goed geheugen en scherpe zintuigen. Mensen met bewustzijn voor het bovenste Dantian hebben charisma en uitstraling en zijn in staat om emoties te interpreteren, te observeren, te analyseren en keuzes te maken.

 

Alle drie de energieën hebben een pre- en postnataal aspect. Het prenatale aspect is het erfgoed van onze ouders. Het wordt op het moment van conceptie bepaald. Het prenatale aspect kun je niet beïnvloeden of aanvullen. Het postnatale aspect kun je door goede voeding, beweging, bewust denken en een goede balans tussen rust en activiteit beïnvloeden. Hoe gezonder jouw lifestyle, hoe sterker jouw basis.

 

Door het beoefenen van de Health Gong verhoog je het bewustzijn voor je fysieke, emotionele en mentale gezondheid. Een prachtige gelegenheid om na te denken over je lifestyle en een unieke mogelijkheid om te werken aan je gezondheidsniveau.

 

Hier vind je de reviews van de 8-daagse online workshop met Master Yuantong Liu!

Begin 2020 wordt de wereld getroffen door een grote gezondheidscrisis in de vorm van het coronavirus. Het leidde al snel tot beperkende maatregelen van de autoriteiten op een schaal die niemand zich eerder kon voorstellen. De wereld veranderde instantaan. Binnen een paar weken was heel China in een lock-down, wat betekenende dat niemand werd toegestaan om te reizen en dat de enige activiteit buitenshuis beperkt was tot de noodzakelijke aankopen van voedsel. Tegen alle verwachtingen in, migreerde het virus vrij snel naar andere landen in Oost-Azië en Europa, wat leidde tot soortgelijke maatregelen. Voor we het wisten, was de hele wereld in één of andere vorm van lock-down. Dit alles leidde tot een ongekende hoeveelheid emotionele en economische gevolgen.

Onder de druk van deze gebeurtenissen, werd het velen van ons duidelijk dat er twee fundamenteel verschillende manieren zijn om te reageren: luisteren naar al het nieuws, je zorgen maken over gezondheid en dierbaren, het zien van bedreiging en verlies aan de ene kant of juist gebruik te maken van de situatie als een soort retraite: naar binnen gaan voor reflectie, versterken van de gezondheid en vergroten van bewustzijn. Want één ding was voor ons en velen met ons duidelijk: deze crisis zal blijvende gevolgen hebben voor ons persoonlijk, voor elk land, voor de samenleving en voor de wereld.

Op dat moment ontstond het idee om een Health Gong 2020 te lanceren. Nynke Roukema, Mauro Lugano en Anne Hering organiseerden negen webinars om de Health Gong in de Zhineng Qigong Community te introduceren. Mensen uit de hele wereld schreven in en beoefenden de Health Gong 2020. De Gong is gebaseerd op bekende Zhineng Qigong oefeningen om het toegankelijk te maken voor een grote populatie van zowel nieuwe als ervaren deelnemers. De vorm is zo ontworpen dat beoefening de gezondheid versterkt en het bewustzijn verdiept.

Mauro Lugano over het ontstaan van de Health Gong: ‘Tijdens een online Masterclass van master Yuantong Liu, gebruikte hij een woord dat ik hem zo vaak had horen zeggen, maar toen, in die speciale context, hoorde ik er ineens een diepere betekenis in. Het woord was “responsibility”, maar ik verstond ineens “Response Ability”: een soort vaardigheid die we kunnen ontwikkelen om bewust te reageren op nieuwe situaties, in tegenstelling tot de gebruikelijke automatische en onbewuste reacties. Master Liu noemde dit woord tijdens een lezing over Daode, wat in het kort de moraliteit van de mens betreft. In de “Hunyuan Whole Entity Theory” wijdde Dr. Pang Ming een heel hoofdstuk aan dit onderwerp.

Hier kunnen we dit concept slechts kort samenvatten en de lezer aanbevelen om verder onderzoek in de bron te doen om een dieper begrip te krijgen. Maar in een notendop samengevat zijn wij als menselijke soort geëvolueerd van een “natuurlijke Daode” die betrekking heeft op het bevredigen van onze dierlijke instincten, naar een geleidelijk verfijnde sociale Daode die rekening houdt met het welzijn van anderen als onderdeel van het geheel. En nog steeds zijn onze morele en ethische normen aan het evolueren en daarmee ook de afspraken en wetten die onze Daode bepalen. In de laatste les die ik kon geven aan mijn reguliere Qigong groep in Slovenië voor de COVID lock-down, heb ik de hele lezing aan dit onderwerp gewijd: hoe onze moraal alle aspecten van ons leven bepaalt, van invloed is op onze fysieke gezondheid en de onze relaties, met het potentieel om ofwel onze menselijke waardigheid en evolutie te verbeteren of ons te degraderen tot een dierlijk niveau. Ik ben van mening dat dit het fundamentele niveau en het uiteindelijke doel van onze Qigong beoefening vormt.’

Anne, Nynke en Mauro: ‘Het programma, de oefening en de doelstellingen groeiden bijna organisch, in lijn met onze levensintenties. Verbazingwekkend wat er kan gebeuren zodra de kracht van het Qi-veld zijn weg vindt. In de loop van het online programma werd niet alleen de vorm technisch verbeterd en het meditatieniveau verdiept, maar werden ook elementen van de Zhineng Qigong theorie in de vorm van lezingen geïntroduceerd om het begrip en de vaardigheid van de deelnemers te verdiepen. Onderdelen van de theorie werden geïntroduceerd in hetzelfde tempo van de ontwikkeling van de deelnemersgroep, wat resulteerde in een exponentiële shift in het qi-niveau van de groep. Deze benadering weerspiegelt het woord “Zhineng”, wat wijsheid (zhi) en vaardigheid (neng) betekent.’

Wil je meer weten over de Health Gong 2020 Volume 1? Hier zijn verschillende mogelijkheden om de Health Gong te leren:

Bekijk hier de Health Gong 2020 in drie talen (engels, spaans en nederlands)

Download hier ons booklet ‘Qivolution Volume 1’ met alle details over de Health Gong 2020

Koop hier de Review van de 9 Webinars met Anne, Nynke en Mauro

Schrijf je hier in voor een volgende Webinar serie met Anne Hering en Martha Work over de Health Gong 2020 Volume 1

 

Het begeleiden van studenten op hun weg met Zhineng Qigong maakt dat ik een rijk leven heb. Ik ontmoet veel personen die bereid zijn om anders in het leven te staan en open staan voor transformaties.

De basistheorie van Zhineng Qigong – de Hunyuan Heelheid Theorie – beschrijft dat er drie substanties zijn waarmee wij werken: materie (lichaam), energie (Qiveld) en informatie (bewustzijn, Yiyuanti). Deze drie wisselen uit, vullen elkaar aan, houden elkaar in balans.

Is het nodig om altijd met alle drie substanties actief te werken of kan informatie het lichaam transformeren zonder dat dat het lichaam fysiek beweegt? Het ervaringsbericht van Henk van Straaten laat zien dat je op verschillende manieren bezig kunt zijn met Zhineng Qigong en dat je regelmatig stil mag staan bij de vraag of je huidige ‘oefenstyle’ nog bij jou past.

Veel leesplezier, Anne

 

Ervaringsbericht Henk van Straaten:

‘In november 2018 kwam ik terug uit China, waar ik twee maanden intensief Zhineng Qigong beoefend had in het Hexianju Center op Hainan. Niet alleen de dagindeling was intensief, met gemiddeld 6 uur per dag oefeningen op niveau 1 en 2, maar ook mijn innerlijk proces daar was intensief. In het qi veld van het Hexianju Center kreeg ik door onzekerheden en angsten heen inzicht in oude blokkades en ging er een nieuw groter geheel in het universum voor mij open: ik had de ervaring dat ik zowel mij daarvoor opende als daarin opgenomen werd. Ik kwam rijker thuis.

Eenmaal thuis zette ik de beoefening van Zhineng Qigong door. Ik begon elke dag met een uur oefeningen. Ik mistte al snel het qi veld van het Hexianju Center, waarin ik me zo omhuld had gevoeld. Thuis had ik alleen mijzelf om het qi veld op te bouwen. Toch ervaarde ik de oefeningen als fijn en zette ik door. Maar in januari 2019 begon er iets in mij te wringen. Het gebeurde een paar keer dat ik door de oefeningen licht in mijn hoofd werd. Eenmaal brak ik de oefeningen af omdat ik me daardoor niet helemaal lekker voelde. Uiteindelijk kwam er een moment in januari dat ik de beoefening helemaal stop zette. Ik moest even pauze nemen.

De volgende maanden deed ik geen oefeningen. Mijn ontwikkeling ging eerder de andere kant op: mijn gevoel dat ik even helemaal afstand moest nemen van Zhineng Qigong werd steeds sterker. Ergens in het voorjaar besloot ik om ook mijn stageplek bij de lerarenopleiding Zhineng Qigong, waar ik in een eerder stadium om verzocht had en waarnaar ik uitgekeken had, af te zeggen. Mijn neiging om overal afstand van te nemen werd sterker: ik kreeg de behoefte om een tijdje afscheid te nemen van alles wat in mijn leven vaste vorm had. Ik had het sterke gevoel dat ik het nodig had om even overal vrij van te zijn. Ik was benieuwd wat er dan zou gebeuren. Ik besloot om mijzelf vanaf de zomer een half jaar volledig vrij te geven – ik had op dat moment een invalbaan. De vorm die dat kreeg was een reis met een camperbusje door Spanje en Portugal.

In december 2019 keerde ik daarvan terug. Uiteindelijk is het nu januari 2020 en moet ik bekennen dat ik het hele afgelopen jaar geen fysieke oefeningen van Zhineng Qigong gedaan heb. Dat wil niet zeggen dat ik niet met Zhineng Qigong geleefd heb. Tijdens mijn verblijf in China zijn – door de talloze dagelijkse manieren van reciteren en zingen – de acht verzen voor mij een innerlijke mantra geworden waarop ik op elk moment van de dag en nacht kan terugvallen. Het is wonderlijk om te ervaren hoe de acht verzen voor mij een manier zijn om telkens weer mijn verbinding met mijzelf en het universum te herstellen als ik die ben kwijtgeraakt.

Dat wil niet zeggen dat het afzien van fysieke beoefening van Zhineng Qigong voor mij vanzelf ging. Ik heb een jaar lang last gehad van een denkbeeldig iemand, die regelmatig achter mij stond en mij op de schouder tikte met de vraag: ‘Moet jij geen qigong oefeningen doen?’ Iets in mij voelde zich schuldig over het feit dat ik geen oefeningen deed en ik begreep het ook niet. Waarom deed ik geen oefeningen meer, terwijl die mij de voorafgaande jaren zoveel hadden gebracht? Toch bleef ik vasthouden aan mijn overheersende gevoel, dat zei dat oefeningen niet aan de orde waren.

Na een aantal maanden reizen door Spanje en Portugal kon ik voelen dat zich in mij opnieuw, net als in China, een nieuwe laag van leven geopend had. Die nieuwe laag liet zich niet zo maar thuis brengen. Na een paar weken thuis werd ik ziek. Hoge koorts, afgewisseld met enorme kou, vertelde mij dat blokkades weggebrand werden om zo de daarin opgeslagen kou vrij te laten. In die dagen lag ik veel in bed, te mijmeren omdat alles, dat op ‘iets doen’ leek, teveel was. Tijdens een van die mijmeringen snapte ik opeens waarom ik een jaar lang geen fysieke oefeningen gedaan had.

De vier jaren van beoefening van Zhineng Qigong hadden tot en met China veel in mij losgemaakt. Steeds opnieuw leverde de fysieke beoefening mij ervaringen en inzichten op, waarmee ik dieper in mijzelf kwam. Maar voor mij werkte dat tot op een bepaalde laag in mijzelf. Nu, een jaar na het stil leggen van mijn fysieke oefeningen, zie ik achteraf dat er tot dan toe een te hoog gehalte van ‘mijn best doen’ in mijn oefeningen heeft gezeten. Ik snap nu dat ik, door mijn best te doen, datgene wat zich in mij wilde voltrekken eerder dwarsboomde dan de ruimte gaf die het nodig had. ‘Mijn best doen’ is een vorm van hardheid naar mezelf, die de doorstroming van qi eerder vastzet dan vrij laat. Om van ‘mijn best doen’ af te komen, moest ik de uitvoering van mijn fysieke beoefening voor onbepaalde tijd helemaal stil leggen.

Achteraf ben ik heel blij dat ik mijn intuïtie heb gevolgd en ondanks knagende gedachten en vage schuldgevoelens daaraan heb vastgehouden. Ik beschouw mijn intuïtie als mijn verbinding met mijn yiyuanti, die mij zei te stoppen met oefeningen. En ik zie de knagende gedachten en vage schuldgevoelens over dat ik iets deed wat niet mocht als inhouden van mijn referentiekader, die eraan toe waren om geneutraliseerd te worden.

In de maanden na mijn terugkeer uit China voelde ik me niet altijd fit en gezond. De huisarts constateerde een lichte bloedarmoede en schreef mij ijzerpillen voor. Dat klonk mij vertrouwd in de oren: ik heb een glutenallergie en een lange geschiedenis met bloedarmoede. Steeds als ik mij niet voldoende aan mijn dieet hield – en dat was lastig in China – was bloedarmoede het gevolg. Ik heb de pillen een tijdje geslikt en daarna voelde ik me weer oké. Nu, een maand na mijn thuiskomst van mijn rondreis door Portugal en Spanje, voel ik me opnieuw niet fit en gezond. Maar ik heb me behoorlijk strikt aan mijn dieet gehouden. Ik besef nu dat dit ergens anders vandaan komt. Ik heb tijdens de reis in mijzelf een nieuwe laag van leven blootgelegd, en dat maakt kwetsbaar. Die nieuwe laag is nog niet geïntegreerd, heeft nog geen bescherming, die moet nog ontwikkeld worden. Ik vraag me nu af of vorig jaar niet hetzelfde aan de hand was. Mijn bewustzijn stond daar toen nog niet voor open, nu wel. Vorig jaar heb ik na terugkomst mijn oude manier van leven weer opgepakt, nu merk ik dat ik dat niet meer kan. Mijn lichaam en energiesysteem kan dat niet meer. Ik ervaar dat ‘leven vanuit een nieuwe laag in mijzelf’ van mij vraagt dat ik mij opnieuw verhoud tot alles wat ik doe. Dat houdt in dat ik moet erkennen dat ik soms te snel of te hard ga voor mijn nieuwe zelf en veel vaker rustmomenten moet nemen.

Dit maakt volgens mij duidelijk wat het belang is van bewustzijn bij het beoefenen van Zhineng Qigong. Zhineng Qigong is geen systeem dat iedereen hetzelfde voorschrijft of waarin iedereen hetzelfde doet, maar een weg waarlangs iedereen zich individueel kan ontwikkelen. Voor die ontwikkeling heb je bewustzijn nodig. De beoefening vraagt dat je in de oefening bewust aanwezig bent. Bewust van zowel de oefening als van jezelf in die oefening en het effect dat de oefening op je lichaam, je energie en je informatiesysteem heeft. Wat voor de één goed is, kan voor de ander een negatief uitwerken. Daarom is het zo belangrijk jezelf te blijven zien in de beoefening van Zhineng Qigong en verantwoording te nemen voor wat je in die beoefening ervaart. Het volgen van de intuïtie lijkt daarbij een weg om het verschil tussen yiyuanti en het referentiekader op het spoor te komen. Het is daarbij wel van belang om intuïtie niet te verwarren met wensdenken. Want wensdenken is altijd onderdeel van het referentiekader.’

Henk van Straaten – 2020

Het is alweer de laatste maand van 2019: de jaren lijken steeds sneller te gaan. December is een maand waar we tot rust kunnen komen om zo Qi diep naar binnen te laten stromen. Tijd voor stilte, het laten zinken en reflectie, net zoals de natuur het ons laat zien. Het betekent niet dat de winter een krachteloze tijd is. De krachten zijn alleen niet zo zichtbaar aan de oppervlakte, maar doen hun werk meer in de diepte. Net zoals het element water zoeken ook wij het diepste punt om daar, goed beschermd en zo warm mogelijk, door de winter te gaan. Water zinkt naar het diepste punt waar het zich verzamelt. Dat is bij ons in het lichaam het onderste Dantian. Deze tijd is belangrijk om te kijken wat de oefeningen jou gebracht hebben. Laat alle informatie die je hebt verworven diep naar binnen stromen. Een goed begin, maar ook een goed einde zijn belangrijk en doorslaggevend voor alle processen in het leven. De winter markeert het einde van de groei en de ontwikkeling in het jaar en is gelijktijdig de start van een nieuw begin.

Een leuke oefening in deze tijd van het jaar is de Qishower, waarbij je een denkbeeldige Qibal van boven naar beneden door het lichaam laat gaan. Eerst door de voorkant, dan door de achterkant, daarna de zijkanten en uiteindelijk door de centerline. Visualiseer dat het lichaam goed verbonden is met hemel en aarde en laat de Qi van jouw Qibal diep door het lichaam stromen. Voel dat deze Qi het lichaam voedt en goed verzorgt met alles wat het lichaam nodig heeft. Een lichaamsscan verhoogt het lichaamsbewustzijn en versmelt de activiteit van lichaam en geest, waardoor je diep van binnen rust en kalmte kunt ervaren.

De film van deze oefening vind je op onze online platform ‘zhigongonline’ als give away.