Nieuwe wegen

 

Tijdens onze vakantie op het Griekse eiland Kefalonia waren we zo gefascineerd door de schoonheid van de natuur, dat we elke dag een nieuw gedeelte van het eiland wilden verkennen. Op weg naar een mooi strand, naar een stad, een vissershaven of naar de top van een berg kwamen we altijd leuke dingen tegen, zoals oogverblindende uitzichten, kleine lokale winkels, tavernes, etc. Elke dag genoten wij van het nieuwe, waardoor wij nog nieuwgieriger werden. In de vakantie is het zo makkelijk om je over te geven aan nieuwe dingen, aan veranderingen. Waarom is het dan soms zo uitdagend om dingen in je patronen of in je dagelijks ritme thuis te veranderen?

 

Sinds 2018 bied ik Personal Qi Coaching aan. In de gesprekken met de mensen stel ik regelmatig vast dat het voor veel van hen uitdagend is om dingen in hun dagelijks ritme te veranderen. Als ik hun vraag om elke ochtend 30 minuten vroeger op te staan om Qigong te beoefenen en dat dan 100 dagen lang, dan komen er meestal interessante reacties. Ik weet dat het nogal wat discipline vraagt om dat te doen, maar ik weet ook dat je je daarna veel beter voelt. Doordat je ruimte maakt voor iets nieuws, ga je dingen anders zien. Het veranderen van de start van de dag verandert de energie van de hele dag.

 

Heb je zin om het een keer uit te proberen? Kies een datum en begin. Download hier ons gongformulier en plak het ergens in het huis, bijvoorbeeld aan de koelkast, zodat je het elke dag ziet. Teken elke dag een smily en wees elke dag nieuwsgierig naar de ‘nieuwe’ start van de dag.

 

Ga beginnen met een goede voorbereiding: zorg voor een goede uitgangspositie, focus de geest en zeg de 8 zinnen op. Als je deze stappen nog niet kent, klik hier voor een uitgebreide instructie. Doe daarna de Lift Chi up Pour Chi down Methode. Als je de oefening nog niet kent, kijk hier op Zhigong Online

 

Als je al langer Zhineng Qigong beoefent, doe dan een ‘vrije’ Lift chi up Pour Chi down Methode. Met vrij bedoel ik, dat je de bewegingen laat stromen zoals je je op dat moment voelt. Misschien wil je de voeten daarvoor een keer op schouderbreedte zetten. Als je jaren Zhineng Qigong beoefend hebt met de voeten naast elkaar, kan deze kleine verandering al weer een nieuw aspect in je oefening brengen. Haal de kracht voor elke beweging uit de aarde en laat de Qi via Mingmen naar het lichaamsdeel stromen waar je beweegt. Houd de aandacht op het gebied waar je beweegt en elke keer als de aandacht ergens anders naartoe stroomt, stop je de beweging. Pas als je complete aandacht (met al je zintuigen) weer verbonden is met het gebied waar de beweging plaatsvindt, ga je door met de oefening.

 

En als je dit 100 dagen achterelkaar hebt gedaan, schrijf ons dan een e-mail en deel je ervaring: info@zhigong.nl

 

Veel plezier en Haole!